Anotace

Marek Matouš Bula | Mararykova univerzita

CO VŠECHNO PATŘÍ POD WELL-BEING NA VŠ?

V rámci workshopu se zaměříme na zvyšování kvality života a profesní a osobní prospívání VŠ studujících skrze prisma podpory well beingu. Abychom koncept dobře uchopili, budeme prozkoumávat různé aspekty wellbeing v kontextu vlastního profesního a osobního života. Workshop je postaven na informacích podložených výzkumnými důkazy a praktických tipech pro každodenní praxi. Součástí workshopu je sdílení zkušeností mezi účastníky.

Přemysl Gubani | Česká zemědělská univerzita

ROZVOJ MENTÁLNÍHO ZDRAVÍ DÍKY KARIÉRNÍMU ROZVOJI

Málokoho překvapí, že nemít práci, být nespokojený v práci anebo nevyužívat svůj potenciál v práci může mít dopad na mentální zdraví. Můžeme to vzít jako fakt anebo, se v tom tvrzení můžeme trošku porochňat a snažit se mu lépe porozumět a díky tomu přicházet s aktivitami a důkazy o tom, že to tak skutečně je.

  • Jak vlastně karierní poradenství ovlivňuje duševní zdraví?

  • Dá se vliv karierního poradenství na duševní zdraví měřit?

 
Jana Kočí | Univerzita Karlova

ANALÝZA A BUDOVÁNÍ WELL-BEINGU VYSOKOŠKOLSKÝCH STUDENTŮ

V reakci na rostoucí prevalenci duševních problémů mezi studenty vysokých škol na celém světě se vzdělávací instituce zaměřují na přehodnocení svých strategií. Zvyšující se zájem o nabídku kurzů zaměřených na well-being, které překračují tradiční akademické zájmy, podporuje také kultivaci dovedností péče o vlastní well-being. Tato studie se zaměřila na hodnocení efektu intervence pozitivní edukace (PPI) na well-being a životní spokojenost studentů bakalářského studia PedF UK. Skupina 49 studentů (experimentální skupina, n = 19; kontrolní skupina, n = 30) se účastnila 11týdenní studie, během které bylo provedeno hodnocení vztahující se k devíti vědecky ověřeným komponentům subjektivní pohody (PERMA+4) a škále spokojenosti se životem. Po intervenci došlo u účastníků experimentální skupiny k signifikantnímu zvýšení životní spokojenosti a několika komponent well-beingu (pozitivní emoce, zapojení, vztahy, smysl, úspěch, myšlení, prostředí, ekonomická jistota a průměrné PERMA+4). Byly zjištěny významné rozdíly mezi experimentální a kontrolní skupinou ve vztahu k těmto změnám, přičemž byla nalezena i statisticky významná nízká korelace mezi průměrným PERMA+4 a celkovou životní spokojeností (r = 0,21; 95 % CI = 0,01, 0,39). Společně se také podíváme na výsledky studie hodnocení well-beingu 600 vysokoškolských studentů UK a na to, jak efektivní intervence přispívají k duševnímu zdraví a akademickému úspěchu. V této studii jsme hodnotili subjektivní well-being studentů pomocí škály well-beingu (Koci, 2023) v deseti klíčových oblastech života studentů a škály spokojenosti se životem (Diener et al., 1985). Výsledky ukázaly, že spokojenost studentů se liší podle studijního zaměření, což naznačuje specifické potřeby pro návrh intervenčních programů. Implementace principů PERMA5 na vysokých školách podněcuje prozkoumávání osobních hodnot studentů a vede k jejich většímu pocitu akademické a životní spokojenosti. Tento model signalizuje posun k holistickému vzdělávání, které integruje well-being do akademického a osobního rozvoje, a připravuje studenty na rozvoj well-beingu ve všech aspektech jejich života. Pokračování výzkumu v oblasti pozitivního vzdělávání a well-beingu je zásadní pro prohloubení porozumění jeho dopadům a pro poskytování nástrojů k budování a udržování well-beingu studentů vysokých škol.

Zuzana Průchová & Robin Tomíků | Univerzita Hradec Králové & Andrea Stašek | Masarykova univerzita
PODPORA WELL-BEINGU U SKUPINY LGBTQ+ STUDUJÍCÍCH NA VŠ

Workshop jsme zaměřili na téma podpory LGBTQ+ studujících v akademickém prostředí a je určen pro univerzitní poradkyně, poradce a vyučující. Cílem je nechat zúčastněné nahlédnout na vlastní postoje a předpoklady v poradenské nebo výukové praxi, reflektovat vlastní zdroje podpory a normalizovat běžné „chyby“. Naší snahou bude vytvořit co nejbezpečnější a otevřený prostor pro plánované aktivity a diskuzi. Pokusíme se společně identifikovat alespoň jeden konkrétní malý krůček pro zlepšení podpory LGBTQ+ komunity na Vašich univerzitách. 

Petr Šimon & Adéla Klimková | Západočeská univerzita v Plzni
KDO VYTVÁŘÍ ZÁCHRANNOU SÍŤ NA UNIVERZITÁCH? 
Workshop, který povedou Petr Šimon a Adéla Klimková, má za cíl zmapovat aktéry a aktérky, kteří v daných institucích vstupují do procesů posilujících sociální bezpečí. Primárně je jedná o poradenské pracovnice a pracovníky, psycholožky a psychology a ombudsosoby nebo osoby v obdobném postavení. Může se ale také jednat např. o studijní referentky a referenty a další osoby vstupující do interakce se studujícími. Jako nástroj k mapování poslouží tzv. "zeď obav", s níž tým ombudsmana na ZČU pracoval během zářijové akce nazvané Rok jedna.
 
Lucie Tesařová & Hana Galiová | Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
JAK LÉPE POROZUMĚT POTŘEBÁM VAŠICH KLIENTŮ? UMÍTE SE DO NICH VCÍTIT
Do jaké míry znáte své klienty? Víte, co denně zažívají? A je to vůbec potřeba? Na úvod workshopu se zaměříme na reálné zkušenosti Vašich klientů – co je trápí, s jakými výzvami se setkávají a co jim komplikuje každodenní život. Budeme diskutovat o tom, jak s nimi efektivně komunikovat nejen o specifických potřebách, ale také o jejich celkové situaci. Máte na to však dostatek času a zdrojů? Mohla by Vám v tom pomoci ombudsosoba? Během workshopu budeme sdílet, jak využíváte spolupráci s ombudsosobou při řešení problémů klientů na Vaší vysoké škole. Připojte se k nám a společně probereme klíčové body pro vytvoření funkčního modelu spolupráce mezi poradci a ombudsosobami na vysokých školách. (Workshop bude částečně prožitkový, bude nastaveno bezpečné prostředí, každý se bude moci zúčastnit pouze té části, která mu bude příjemná.)
 
Anna Vozková
VLIV MODERNÍCH TECHNOLOGIÍ NA DUŠEVNÍ ZDRAVÍ VYSOKOŠKOLÁKŮ
Příspěvek se zaměří na aktuální výsledky výzkumů, které se věnují technologiím, sociálním sítím a duševnímu zdraví, jak technologie ovlivňují vysokoškolské studující, jejich zapojení do studia, pociťovaný stres a wellbeing. V závěru bude věnován čas copingovým strategiím a možnostem podpory ze strany poradenských pracovišť.

Kontakt

Asociace vysokoškolských poradců, z.s.
Středisko ELSA ČVUT
Bechyňova 3, 166 36 Praha 6

© 2008-2022 Asociace vysokoškolských poradců, z. s.